På tide å selge bedriften din?
Bilbransjen står foran store omstillinger i de nærmeste årene. Stikkord i så måte kan være digitalisering. Se bare hva dette har gjort med andre bransjer. Det at biler blir «connected» med bilprodusenten, setter også produsentene i stand til å ta kontroll over kundene på en helt annen måte enn tidligere. Dette vil igjen kunne endre den tradisjonelle verdikjeden biler og service har blitt distribuert på
Summen av endringer som vi opplever og som forsterkes fremover, vil gjøre det krevende for mange forhandlere å drive forretning på samme måte som før. Marginene vil bli presset og det blir vanskelig å tjene penger.
Mange forhandlere har tatt dette virkelighetsbildet inn over seg. I en undersøkelse som Norstat Norge og Barcode Intelligence utførte for ACG blant bilforhandlere i Norge, så sier 21 % av alle spurte at de vurderer å fusjonere og/eller samarbeide med andre forhandler. Det er dobbelt så mange i forhold til tilsvarende undersøkelse i fjor.
Videre sier 10 % av bilforhandlerne i samme undersøkelse at de vurderer å selge. Heldigvis så sier samtidig 16 % av bilforhandlerne at de vurderer å kjøpe. Med andre ord det er muligheter for både kjøp og salg i bilbransjen om dagen.